Sözel Dersler Nasıl Çalışılmalı?


Onlarca, yüzlerce ve hatta binlerce soru çözüyorsun; saatlerce çalışıyorsun ama bir tık yol gidemeyip kızıyorsun mu? Ders çalışma şevkin de kırılıyordur belki? O zaman bir göz at bakalım, doğru yapmadığın bir şeyler mi var acaba?

Yazıyı LYS üzerinden yazıyorum, çünkü LYS yaklaşıyor. Tabii bu yöntemleri YGS için de kullanmak mümkün. (ve KPSS ve ALES ve DGS ve TEOG vb.)

Edebiyat, Tarih ve Felsefe Grubu

Bildiğiniz üzere bunlar sözel derslerdir yani kelimeye dayalı dersler. Yani ki okuyarak anlaması mümkün dersler. Coğrafyayı katmamamın özel bir sebebi var, ona sonra geleceğiz.

Sözel derslerin çalışma yöntemi şu olmalıdır:

- Konu sıralaması yapmak: Bu dersler sarmal derslerdir, öncesini bilmeyince sonrasını anlamak zordur. Dolayısıyla müfredat sırası-kitaplardaki sıra buna özel yapılır. Servet-i Fünun'u bilmeyen; Tanzimat'ı bilmeyen Milli Mücadele Dönemi yazarlarının amacını ya da neye karşı olduklarını kavrayamaz.)

- Konuyu baştan sona okumak: Sessiz bir ortamda, güzel ışıkla, rahat bir yerde konuyu baştan sona okuyun. Bu okumayı yaparken kafanız başka yerlere kayıyor, okuduğunuz son paragrafta ne anlatıldığını unutuyorsanız odaklanmanızda sıkıntı var demektir. Üyelere Özel sayfamda da koyduğuma benzer Alfa dalgalı müzikler dinleyebilir, nefes çalışması yapabilirsiniz.

- Konu videosu izlemek: Konuyu okuduktan ve gördükten sonra bir de duymalısınız. Bu dinlemeyi yaparken videoları durdurup ufak notlar alabilirsiniz. Daha sonra o notları kullanacağız. Halen kimleri izleyeceğinizi bulamadınızsa Üyelere Özel sayfamda birkaç konu anlatan kanal linki mevcut. Youtube dolu!

- Kitaba geri dönüş ve not çıkarma: Videodan aldığınız notlarla birlikte, kitapta okuduğunuz konunun hızla üzerinden geçmek; önemli yerlerin altını çizmek; videodan aldığınız ve kitapta olmadığını düşündüğünüz şeyleri kitaba yazmak aşamaları vardır.

Not çıkarma ise kimi öğrenci tarafından bütün kitabı deftere geçirmek olarak anlaşılır. Kitapta zaten yazılmışı var; sizin ihtiyacınız olan şey ise kitaptakini size hatırlatacak olan ana maddeler, gerçekten gerçekten çok önemli olan bilgiler. 

Not çıkarma aşamasında sadece yazıyı değil renkleri ve şekilleri de kullanabilirsiniz. Orası sizin özgür alanınız. Aklınızda kalanı, daha sonra da hatırlayabileceğiniz şekilde yazma yeriniz. Konunun, dönemin, olayın, yazarın size ne hatırlattığının resmini çizebilirsiniz; şarkı sözlerinden benzetmeler yapabilirsiniz. Dümdüz defter düzeni kullanmak zorunda da değilsiniz. Yanlamasına yazabilirsiniz, yıldızlayabilirsiniz, kendinize has kelimeler; cümle yapıları kullanabilirsiniz. Edebiyat notu alırken İngilizce yazan bile görmüş gözlerim var... Bunun yanlışı doğrusu yok! Size ne uyuyorsa o! Maksat okuyunca hatırlamak.

- Konu testi çözmek: Konu anlatımlı kitapların sonundaki kısa testlerdir. Bu testleri çözdüğünüzde konu bitmiştir. Soru çözme kısmı gelmiştir ama soru çözmek sizin bildiğiniz soru çözmek değil.

- Soru çözmek: Yapılan en büyük hatalardan biri konu biter bitmez konuya dair tüm soruları bütün kitaplardan bitirmektir. Gerek yok gerçekten. Konu kavratma testleri yeterlidir konu kavratma için. Soru çözme ise, bilgiyi farklı şekillerde kullanma becerinizi geliştirme kısmıdır. Malum konuyu çalıştıktan en erken 5-6 saat sonra yapılması daha iyidir, hatta mümkünse ertesi gün. Ve asla bir konuyu bitirir bitirmez testlere abanmayın! 2-3 konuda bir soru çözme yapmanız bilgileri karıştırıp kullanmaya; sonrasında hala çözecek sorularınız kalmasına yardımcı olur.

3 konumuzu geçtiğimiz günlerde bitirdik, son konu dün bitti. Önümüze Soru Bankası'nı açıyoruz. Az ilerimize ise aldığımız notları açıyoruz.

***Soruyu okuyoruz, ama hemen cevaplara geçmiyoruz!!!***

Bize verilen bir bilgi paragrafıysa ve soru paragrafta verilenlerle ilgiliyse şıklara bakmadan aklımızdan geçen olasılıkları yazıyoruz. Konuyla ilgili ne biliyorsak sorunun kenarına minik notlar halinde yazıyoruz.
  • Soru aşağıdaki şıklardan hangisi bir şeydir ya da bir şey değildir türündeyse doğru şıkkı işaretledikten sonra yanlış şıkların yanına neden yanlış olduklarını yazıyoruz.
  • Size bir eserin sahibi soruluyorsa, diğer yazarların yanına da onların bildiğiniz eserlerini yazın.
  • Size bir sanat soruluyorsa, o sanatın olmadığı şıklarda hangi sanatlar var onları yazın.
  • Size 1-2-3-4 önermelerinden hangileri doğrudur deniyorsa, yanlış olanların yanına neden yanlış olduklarını yazın.
  • Size bir dönem özellikleri verilip bir dönem soruluyorsa ya da bir savaş ya da bir olay; diğer şıkların yanına da diğer olayın özelliklerini yazın. Size ne verilseydi o şık doğru olurdu ya da ne eksik verildiği için o şık doğru değil.
Cevaplayamadığınız bir soru mu var? Hatırlamadığınız özellikler mi var? Önce notlarımıza gidiyoruz. Notlara bakınca hatırlayamadın mı? O zaman kitaba dönüyoruz. Kitapta yok mu? (Olabilir, kitapta her sorulan sorunun birebir cevabı olmayabilir. Sonuçta sınırlı bir kaynak. Bize sınırsızı lazımsa...) O zaman Google'a gidiyoruz!

Google bir derya!

Google'ı kullanın arkadaşlar! 2016'da yaşıyor olup da hala arkadaşına "Bu eser kimin?" ya da "bu yazarın eserleri hangileri" ya da "bu ödülü kimler almış ki?" ya da "bu olayın tarihi, amacı, sebepleri ve sonucu ne?" diye sorana ben anlam veremiyorum.
Bu yazıyı okuyabiliyorsan internetin, internetin varsa da Google'ın var! Kullan!
Sorduğunu unutursun ama kendi baktığını unutmazsın.

Konu başına bu yöntemle 30-50 soru çözmek yeterdir ve fazladır bile. 2-3 konuda bir yaptığımız için o gün 100-150 soru eder.

- Hızlı Soru Çözme/Deneme: Kalan soruları normal çözüyoruz. Yani direkt okuyup doğru şıkkı bulup işaretleme ve en sonunda da şıkları kontrol etme olarak. Sonra boş ve yanlış sorularımızı önce kendimiz analiz ediyoruz. Cevap hangisi? Hangi konu? Hangi bilgi sende eksik ki sen bu soruyu yapamadın? Haydi geri notlara, geri kitaba ve Google'a!

Bir sözelcinin Google kullanarak çözemeyeceği soru yoktur arkadaşlar. Sayısalcının olabilir ama sözelcinin yoktur.

Son olarak konular bitti ya da bitmeye yakın artık... Denemelere başlıyoruz.

Denemelerde süre olmak zorunda!
Denemelerde mola yok!
Denemelerde not alma yok!
Deneme sınav provası demek.

Dışarıda yaptığınız denemelerde her türlü sınav koşulu sağlanıyor ama yetmez. Özellikle Haziran ayında evde kendiniz de olabildiğince sınav koşulunca deneme çözmelisiniz. (Bir önceki yazıdaki ideal ortama kafayı takma kısmını okumanızı tavsiye ederim.)

Haziran ayına kadar tüm konuları bitirirseniz rahatsınız. Konular ne kadar erken biter, o kadar iyi; ki bu yöntemle emin olun çabuk bitecek!

Yorumlar