Ramazan'da YKS Çalışmaları ve Oruç-Uyku Düzeni

Bu yazı tamamen bu ay oruç tutacak ve YKS'ye bu sene girecek canotlar içindir. Genel bir yazı değildir. Oruç tutmayacak olanlar ve bu sene girmeyecekler okumasalar da olur. 



Eveet... Ramazan sonunda geliyor, hoş geliyor! Tabii sizden de sorular geliyor: "Ramazan'da ne yapacağız, nasıl çalışacağız..."

Uzun uzun araştırdıktan ve düşündükten sonra yazıyorum bu yazıyı. 
Daha önce de demiştim: Sorular aynı olsa bile YKS'ye çalışma süreci herkesin kendine has sınavıdır. Herkesin birbirinden ayrı kolaylıkları ve zorlukları vardır. Bunu netleştirelim evvela. Oruç tutmak ise apayrı bir sınavın en güzel hazırlıklarından biri. Bu seneki sizin için daha bile özel olacak düşüncesindeyim. 

İlk konu açken ders çalışmak ve sınava girmek. Her ne kadar bizler "yemek yemezsen kafan çalışmaz" annelerinin çocukları olsak da genel kanı, sindirime harcanacak enerji beyinde kalacağı ve manevi gücün getirisi olarak Ramazan'da oruçken çalışmanın ve anlamanın kolaylaştığı; çalışmak dolayısıyla açlık unutulduğundan da çalışırken oruç tutmanın kolaylaştığı yönünde. Ayrıca oruçken çalışmamak diye bir şey yok. Zaten ki orucu güzel ve değerli kılan günlük aktivitelerimizi olduğu gibi yerine getirirken yemek yemiyor olmak; tembellik yaparken değil. Hiçbir fetva yok ki (özellikle baktım) ders çalışmak ya da sınava girmek için orucu kazaya bırakmaya onay versin. Ve ama tabii ki bu tamamen sizin kendi kararınızdır. 

İkinci mevzu uyku.  İki yol verip onlar için ayrı önerilerde bulunmayı uygun gördüm çünkü biliyorum ki kimsenin durumu kimseye tamamen uymuyor. Bünyeleriniz de, çalışmalarınız da, imsakiyeleriniz de bambaşka

Türkiye'deki şehirlerin geneline baktığımızda bu sene 15 Mayıs’ı 16 Mayıs’a bağlayan gece ilk sahura kalktığımız andan itibaren aşağı yukarı süreç şöyle gelişecek:

02:30-04:15 civarı Sahur
19.15-21.00 civarı İftar
20:45-23:00 civarı Yatsı

Saatler, Türkiye'de tüm Ramazan boyuncaki en erken ve en geç saatler şeklinde ve aşağı yukarı yazdım. Kendi ilinizin imsakiyesine bakmayı unutmayın.
Ramazan'ın başı ile sonu arasında oruç süresi 1 saat artarken, iftar ile sahur arasında kalan süre de 1 saat azalacak. Önerdiğim yöntemlerde uyuyacağınız gece uykusu 1 saat azalacak demektir. Bu 1 saati gün içine bir yere yedirebilirsiniz, yarım saatlik kestirme de işe yarar. Ama asla uyku için 10-13 saatleri arasını seçmeyin.

Şimdi

1. yol: İftar Sonrası ile Sahur arasında uyku + Sahurdan en geç  9'a kadar uyku

Bu, günü en bozmadan olan yol.

Kime uygun?
Sabah gitmesi gereken yeri olanlar, işe gidenler, iftar yemeğini pişirmekten sorumlu olanlar, teravihe kalmayanlar (veya kısa tutanlar için teravihten sonra yatarak da uygulanabilir.)

Ne zaman ne yapmak mantıklı?
İşiniz varsa (okul-kurs vs dahil) ne yapacağınız belli zaten.
Kendiniz çalışıyorsanız, kalktıktan sonra sizi en çok zorlayan dersleri okumaya ve soru çözmeye odaklanmanızı öneririm.
İftara yaklaştıkça tahammülünüz ve odaklanma beceriniz düşecektir. İftardan önceki son 2 saate pek bir şey bırakmamaya çalışın. Bırakacaksanız da dinleme ağırlıklı ve yeni olmayan konulara dair işlemleri bırakın. Eski bir konuyu tekrar etmek için dinleyeceğiniz bir video, ödevler, angarya kağıt işleri, defter temize çekme vb. işler kalsın akşama. Yemekten sonra çalışacağınıza inandığınızı biliyorum. Hatta belki birkaç gün çalışırsınız da... Ama devamlı olmayacağından ve yatmanıza da az kaldığından o süre için bir şeyler planlamasanız daha iyi olur.


2.yol:  İftar Sonrası ile Sahur arasında uyku + İftardan önce uyku

Bu, kafanızın çalışması bakımından en verimli yol.

Kime uygun?
Sabah gidecek yeri olan ama öğleden sonra dönenler, sabah sakinliğini tercih edenler.

Ne zaman ne yapmak mantıklı?
Öncelikle, bence en mantıklı yol bu. Çünkü hem karnınızın en tok olduğu andan itibaren çalışmanızı sağlıyor, hem de en verimli olduğunuz tüm anları değerlendirmiş oluyoruz.
Sahurdan sonra oturduğunuzda sizi en zorlayan konu-derslerdeki okumalarınızı, yeni video izlemelerinizi yapabilirsiniz. Gittiğiniz bir yer varsa hazırlanıp gidersiniz.
Kendiniz çalışıyorsanız, saat 10'dan itibaren soru çözmeye başlarsınız. Yorulduğunuz yerde bırakırsınız ve vurur kafayı iftara dek uyursunuz. Kalkar yemeğinizi yersiniz.

3.yol: Sahurdan sonra uyku + İftardan önce uyku

Bu yolu, yani iftar-sahur arası uyumamayı KESİNLİKLE TAVSİYE ETMİYORUM! Çünkü az da olsa bir melatonin salgılamanız lazım o hafızayı çalışır ve sağlam tutmak için. E melatonin sadece gece karanlığında uyuyunca işe yarıyor. Sınava bu kadar kalmışken hem günü böylesi döndürmek, hem melatoninsiz kalmak çok riskli. Çok ekstrem bir durumunuz vardır, o zaman tamam ama, onun dışında etmeyin eylemeyin. Bunu yapmaya kalkışacak çok deli olacaktır sosyal medya hesapları arasında. "Hep beraber sahura kadar etüt!" postları filan atılacaktır! Allah rızası için yapmayın!!!
Oyun oynamıyoruz, sınava hazırlanıyoruz burada. Millete de bu programı uygulamak için gaz verenlere Allah akıl fikir versin demek düşüyor bana.

 Tüm uyarılarıma rağmen bu şekilde uyuyacak arkadaşlara en büyük tavsiyem olabildiğince kapkaranlık bir odada uyumaları. 

Genel tavsiyeler:

  • Uykularınızı ne şekilde bölerseniz bölün, karanlık ortamlarda uyuyun ki melatonini çok düşürmemeye çalışın.
  • Uyku düzeninizi nasıl ayarlarsanız ayarlayın ama mutlaka 10:00-13:00 arasında uyanık ve soru çözebilir durumda olun. (Dilciler için 15.30-17.00 arasında uyanık olmak da önemli.) Çünkü sınavlarınız saat 10.15'te başlayacak. Her gün 10-13 arası uyuyor olursanız sınava kadar uyku düzenini oturtmakta ciddi sıkıntı yaşayabilirsiniz.
  • Uyuma ve uyanma saatlerinizi ayarlamak için Sleepti.me sitesini kullanarak ideal uyuma sürecinizi hesaplayabilirsiniz.
  • Biliyorum ki Ramazan'da iftar misafirliklerine gitmek, büyük aile sofraları kurmak ve uzuuun uzun oturmak adettendir. Ama bu sene bu adeti bırakmasanız da abartmamanızı öneririm. 23.00'dan sonrasına sarkacak misafirlikler ve misafirlerden olabildiğince uzak durmalısınız bu sene ailecek.
  • İftarda çok ağır yememeye, sahurda ise olabildiğince lifli beslenmeye ve aradaki süreçte bol su içmeye özen gösterin. (Bu tam anahaberde Ramazan ayı tavsiyesi veren diyetisyen cümlesi oldu. :) ) Mümkünse hurma, ceviz, badem, kuru kayısı/gün kurusu filan olsun o sahur menüsünde. İftarda yeşillik çok, sahurda az. (Yeşillik lifli de olsa çok yer kaplar, tokluk hissi verir ama çok yemeyi engeller, bir gitti mi mide bomboş kalıyor.)
  • İbadetinizi bir engel, bir çile gibi görmeyin. Unutmayın "Her zorlukta bir kolaylık vardır!" Dünyanın her yerinde Müslümanlar sizinle birlikte oruç tutacak. Sizler sadece ders çalışırken birçok insan işe gidip gelecek ve hatta beden işi yapacak; çalıştığı için terleyecek ve bir of bile demeyecek. Çalışmak, sabretmek, çabalamak ibadetimizin bir parçası. Bunun bilinci ve manevi huzuruyla çalışmaktan daha değerli ne olabilir?! 

Hepinize hayırlı Ramazanlar diliyorum. Allah hepinizin niyetini kabul etsin! Hepinize kolaylıklar versin!

Yorumlar

Adsız dedi ki…
İftarda dualar Seray ablaya :))
Unknown dedi ki…
Yine mükemmel bir yazı ile gelmişsin, hoşgelmişsin ablacııım ♥
Adsız dedi ki…
abla ilk sahur 15 mayısı 16 mayısa bağlayan gece diye biliyooom
Adsız dedi ki…
Allah senden razı olsun Seray abla, iyi ki varsın, hep burada ol inşaallah❤
Adsız dedi ki…
Seray abla Allah razı olsun okuduğum en faydalı Ramazan yazısıydı �� senin de Ramazan’ın mübarek olsun 🌸
Cennet dedi ki…
Sen ne güzel bir insansın Seray Abla sayende doğru bildiğim yanlışı fark ettim
Sanırım 3.yol bana uygun ablam. Harika yazmissin. O kadar güzel aciklamissin ki hepsine uyacagim insallah. Bu arada yeşillik konusunda haklisin. Aksam yemeginde bol yesilli salata yedim ve bayagi da doydum ve hatta o beni şişirdi. 3 saat sonra falan da miden boş kaldi cidden yesillik mideyi iyi dolduruyor ama bi gitti mi mide boş kalıyor. ^_^ :) iftar sonrasi ile sahur arasi uykuda maalesef sofra toplama dinlenme derken saat sahura yaklasiyor ve melatonin coktan salgilanma saati gecmis oluyor bu yuzden uyamam sanırım:///
Adsız dedi ki…
Seray abla her zamanki gibi mükemmel bir yazı olmuş, tüm tavsiyeler için teşekkürleer :)
Adsız dedi ki…
Seray abla sen muhteşem bir detaysın. Çok teşekkür ederiz; eline, emeğine, vaktine sağlık. Hayırlı Ramazanlar!
(Ablacım yazının başında bu sene sınava girmeyecekler okumasa da olur demişsin ama eminim bunu sormak isteyenler vardır. 2019 tayfadan ve ilk iki yılı hiç mi hiç sağlam olmayanlar Ramazan'da ne yapmalı?
Bir soru daha, abla mezun olmayanlarla hiç mi çalışmıyorsun hiç mi? :( )
Adsız dedi ki…
Müthiş bir yazı olmuş.
Bana sağladığı fayda an itibariyle cok büyük.
Unknown dedi ki…
M

Meraba ben normalde 2 de yatip sabah 8 gibi kalkiyorum ve ramazn ayinda bozmadan iftardan sahura kadar ders sabah ayni saatimde kalkacaktim ben düzenimi bozmalimiyim bozup 9 10 gibi uyumalimiyim
Unknown dedi ki…
Çok Teşekkür ederim, bilgileriniz dahilinde mükemmel bir program oldu.
Blog Adresleri dedi ki…
Özellikle 2019 YKS için Ramazan daha belirgin olacak çünkü en yüksek performansın olduğu zamana denk geliyor. YKS Geri Sayım için gün sayıyorum sanırım.